آموزش شمع سازی

نحوه رنگ آمیزی شمع ها در منزل

نحوه رنگ آمیزی شمع ها در منزل

انواع زیادی رنگ شمع در بازار وجود دارد  و مدلهای مختلفی از رنگهای بدون برچسب که ممکن است در ساخت شمع  استفاده شوند مانند میکا ، اکسیدها/رنگدانه ها ، مداد رنگی و رنگ خوراکی شما هم کنجکاو شده که تفاوت آنها چیست. پس از آزمایش های مختلف می توانم به شما بگویم که همه رنگها تأثیر یکسانی در شمع ندارند ، به ویژه در شمع های موم گیاهی مانند سویا و نارگیل

حال با انواع رنگها آشنا می شویم. از رنگهای شمع سازی اچ ان بی بازدید نمایید.

رنگ خوراکی

رنگ غذای استاندارد که برای رنگ آمیزی دسرهای مورد علاقه شما بکار می روند یکی از انتخابها  است. این رنگها مقرون به صرفه هستند و دارای طیف وسیعی از رنگ می باشند مشکل این رنگها این است که آنها حاوی موادی مانند آب ، پروپیلن گلیکول (که آب را جذب می کند) ، گلیسیرین ، اسید سیتریک ، الکل ، شربت ذرت با فروکتوز بالا ، صمغ آگار و سایر افزودنی های پیچیده است که قادر به پیوند با موم نیستند. خودتان می توانید یک آزمایش ساده انجام دهید از همان ابتدا مشخص است که رنگ خوراکی مخلوط نمی‌شود یا به بخوبی بهم نمی چسبد و بلافاصله تکه تکه شده و به ته ظرف فرو می رود. همانطور که در عکسهای زیر مشاهده می‌کنید حتی با همزدن هم اتفاق خاصی نمی افتد. همچنین باید توجه داشت که برخی از این افزودنیها کاملاً بی خطر بوده ، می‌توانند در شمع  بکار روند ولی بعضی دیگر خطرناک هستند.پس نتیجه می گیریم این رنگها مناسب کار با شمع نیستند.

استفاده از رنگ خوراکی در شمع

استفاده از رنگ خوراکی در شمع توصیه نمی شود

 

مداد شمعی

همه چند مداد رنگی متفرقه در انبار هنری خود دارند؟ استفاده از مداد رنگی برای رنگ آمیزی شمع ها در بین شمع سازان خانگی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. دیدگاه آنها در نگاه اول منطقی به نظر می رسد. به هر حال ، مداد رنگی از موم ساخته شده و شمع هم از موم، بنابراین این همانند یک کبریت ساخته شده در بهشت ​​باشد ،آیا این دیدگاه درست است؟ نه کاملا.

مداد رنگی ها عمدتا از موم ، به ویژه پارافین ساخته می شوند ، اما حاوی رنگدانه ها/اکسیدهای نامحلول هستند که به موم اضافه می‌شوند. برخی از رنگ های مداد رنگی به رنگدانه بیشتری نیاز دارند، به این معنی که آنها متراکم تر و حاوی ذرات پودر بیشتری هستند.

این ذرات رنگ زیبایی در موم شمع شما ایجاد می کنند ، اما به سرعت فیتیله را مسدود می کنند. یک شمع از طریق خاصیت مویینگی عمل می کند ، بدین معنا که وقتی موم ذوب می شود و فیتیله آن را بالا می کشد رنگدانه هایی مانند مداد رنگی بسیار متراکم هستند و به احتمال زیاد شمع قبل از تشکیل  استخر ذوب شده کاملاً خواهد سوخت و هنگام سوختن نیز متوجه تغییر بافت و بو خواهید شد.

استفاده از مداد شمعی در شمع

استفاده از مداد شمعی در شمع توصیه نمی شود

بیایید نگاهی به برخی از ترکیباتی بیندازیم که در کاربردهای دیگر مانند صابون سازی خوب عمل می کنند ، اما ممکن است در ساخت شمع کمی چالش برانگیزتر باشد.

رنگدانه ها/اکسیدها

رنگدانه های پودری در رنگ آمیزی طیف گسترده ای از محصولات آرایشی و زیبایی و همچنین ابزارهای هنری مانند مداد رنگی استفاده می شوند. این پودرها اغلب در روغن پراکنده هستند اما محلول نیستند ، این بدان معناست که شما نیز باید همان مشکلاتی را که ما با مداد رنگی داشته ایم تجربه کنید. رنگدانه ها از نظر اندازه ذرات متفاوت هستند و نمی توانند به طور کامل در موم ذوب شوند.

در آزمایش ما خواهید دید که اکسید صورتی اولترامارین به سرعت به کف پارچ شیشه ای و شمع ته نشین می شود. در حین سوختن آزمایشی ، شعله تلاش کرد تا روشن بماند و سرانجام بعد از حدود ۳۰ دقیقه خود خاموش شد زیرا ذرات بسیار بزرگتر از آن هستند که بتوانند به سمت فتیله حرکت کنند. در حالی که رنگ آن بسیار زیباست ولی برای ساخت شمع مناسب نیست.

استفاده از رنگدانه ها یا اکسیدها در شمع

میکا

میکا سالهاست که در محصولات آرایشی و زیبایی استفاده می شود. میکا یک ماده معدنی طبیعی است که در سراسر جهان یافت می‌شود و بسیاری از میکاها اغلب با مواد معدنی اضافی مانند اکسیدهای آهن و قلع پوشیده شده اند. میکا دارای کیفیت انعکاسی زیبایی است برق چشنوازی دارد و از نظر قوام و اندازه ذرات ظریف تر است.

پس از چندین آزمایش مختلف ، متوجه شدم که اگرچه بهترین گزینه برای رنگ در شمع ها نیست ، اگر میکا را با دقت استفاده کنید، می توانید شمع زیبایی بسازید. مساله اصلی در مورد استفاده از میکا به عنوان یک رنگ موضوع به چگالی ذرات و عدم حلالیت است. میکا به طور کامل در موم حل نمی شود و در بهترین حالت به کف فرو می رود یا رنگ ناهمواری ایجاد می کند. میکا با مسدود کردن فتیله و باعث خاموش شدن آن و از توانایی شمع در سوختن صحیح جلوگیری می کند. میکا برای پروژه ای مانند ذوب موم/تارت که در آن فتیله وجود ندارد ، مناسب است و جلوه  خیره کننده به آن می دهد.

برای اولین آزمایش ، من میکا بنفش را مستقیماً در موم ریختم به نسبت تقریبا ۱/۳۲ قاشق چایخوری به موم نیم کیلو پارافین ریختم. میکا موم را رنگ آمیزی کرد ، اما بیشتر میکا در قسمت پایینی قرار گرفت. شمع در حین آزمایش خاموش نمی شود ، اما برای حفظ شعله  تقلا و به طور ناموزن می سوزد. زمانی که هنوز استخر ذوب کامل تشکیل نشده  مقداری موم در طرفین آویزان کرد.

برای آزمایش دوم ، من فقط شمع را با موم حاوی میکا سفید در لایه ای به ضخامت کمتر از ۵ میلی متر و با استفاده از بقایای موم آغشته به میکا ، بیرون آوردم. این بار در حین آزمایش سوختگی ، شعله تلاش کرد و ظرف ۳۰ دقیقه خاموش شد.

استفاده از میکا در شمع

 

رنگهای شمعی

رنگ شمع یک ماده شیمیایی مصنوعی است که به طور خاص برای استفاده در موم شمع فرموله شده است. بیشتر آنها از آنیلین ها (یک بستر شیمیایی روغنی) ساخته شده اند ، محلول در آب هستند و رنگ و عملکرد مطلوبی در شمع های شما ارائه می دهند. رنگ شمع می تواند به شکل مایع ، دانه ای(پودری) یا قرصی باشد. مایعات برای مخلوط کردن رنگ ها و رسیدن به اشباع رنگ بسیار عالی هستند

مقدار رنگ برای رسیدن به حالت اشباع متوسط (نه کمرنگ نه پر رنگ)​​ مقدار ۴ گرم رنگ خالص در نیم کیلو پارافین کریستالی ۰.۵ تا یک درصد است هنگام استفاده از رنگ مخصوص شمع ، در صورت استفاده از نسبتهای مناسب ، نباید با مسدود شدن فیتیله مواجه شوید. رنگ شما یکنواخت و خوب پخش می شود.

یک نکته ، برخی از اسانس ها ممکن است رنگ نهایی را تغییر دهند. هنگامی که روغن های معطر کحاوی مقدار زیادی وانیلین ، آنها نیز می توانند رنگ تمام شده رنگ را تغییر دهند یا با گذشت زمان در شمع تمام شده تغییر کنند.

رنگها به اشعه ماوراء بنفش حساس هستند ، بنابراین هنگام کار با آنها ، توصیه می کنم شمع ها را در مقابل یک پنجره روشن رو به افتاب خشک نکنید و آنها را در محلی سایه دار نگه داشته و در زیر نور مستقیم خورشید نگهداری نکنید. استفاده از یک مهار کننده UV  می تواند به شما کمک کند رنگ ها در طول زمان زنده بمانند و احتمال محو شدن یا تغییر رنگ را کاهش دهند.

نحوه استفاده
همیشه رنگ را به پارافین که داغ و ذوب شده است اضافه کنید و از ذوب شدن کامل آن اطمینان حاصل کنید. حدود دمای توصیه شده برای افزودن آنها  ۸۰ درجه سانتیگراد است  اندازه دانه های رنگ متفاوت است ، بنابراین بهترین راه برای اطمینان از اندازه گیری های ثابت این است که قبل از اندازه گیری آنها را با انگشتان خود خرد کنید. بر خلاف رنگهای قرصی که نیاز به مقدار  قابل توجهی هم زدن دارند  یا رنگ مایع که ممکن است کمی کثیف کننده باشد ،  استفاده از  رنگهای پودری فوق العاده آسان است و نتایج ثابتی به همراه دارد.

استفاده از رنگ پودر ی شمع سازی اچ ان بی در شمع

قوانین زیر برای رنگهای فلورسنت پودری شمع سازی اچ ان بی است که ساخت کره جنوبی می باشد

  • برای سایه کم ​​، توصیه می شود ۵ گرم رنگ پودری در یک کیلو پارافین ۰.۵ تا یک درصد روغن سفید استفاده کنید .
  • برای سایه متوسط ​​، توصیه می شود ۱۰ گرم رنگ پودری در یک کیلو پارافین ۰.۵ تا یک درصد روغن سفید استفاده کنید
  • برای سایه تیره ​​، توصیه می شود ۱۵ گرم رنگ پودری در یک کیلو پارافین ۰.۵ تا یک درصد روغن سفید استفاده کنید

البته بعضی از رنگهای دارای شدت متفاوتی هستند مثلا سرخ آبی نسبت به زرد رنگ تیره تری دارد و ممکن است به مقدار کمتری رنگ نیاز داشته باشید هر چه روغن پارافین بیشتر باشد رنگ را بخوبی نشان نمی دهد بنابراین پارافین یک درصد از پارافین سه درصد خوشرنگتر و رنگ را بهتر نمایش می دهد.

نحوه آزمایش رنگ واقعی در پارافین
برای تست سایه رنگ، آزمایش کاغذی را توصیه می کنم. یک نوار کوچک کاغذ روغنی بردارید و آن را داخل موم رنگ شده فرو کنید (همچنین می توانید از قاشق برای قرار دادن مقدار کمی از پارافین ذوب شده روی یک تکه کاغذ استفاده کنید) و بگذارید حدود یک دقیقه خنک شود.

با خنک شدن موم ، می توانید تشخیص دهید که رنگ نهایی در پارافین  شما چگونه خواهد بود. توصیه می کنیم قبل از افزودن عطر رنگ خود را آزمایش کنید تا در صورت نیاز به افزودن تکه های رنگ بیشتر و قرار دادن مجدد روی شعله ، هیچ اسانسی را از دست ندهید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *