عمومی

روش صحیح ذوب پارافین

ظرف دوب ذوب پارافین

دستورالعمل های ذوب پارافین

در حالی که ذوب شدن پارافین شمع ممکن است نسبتاً ساده به نظر برسد، اما شاید یکی از خطرناک ترین جنبه های شمع سازی باشد. با رعایت چند نکته ایمنی می توانیم از بسیاری از خطرات موجود در شمع سازی جلوگیری کنیم.

ملاحظات ایمنی:

۱. همیشه یک کپسول آتش نشانی در دسترس داشته باشید. دستورالعمل های روی کپسول آتش نشانی را مرور کنید تا با عملکرد صحیح آن آشنا شوید. امیدواریم هرگز نیازی به استفاده از آن نداشته باشید، اما اگر به آن نیاز دارید، زمانی برای خواندن دستورالعمل ها نخواهید داشت. برای آتش‌های کوچک پارافین، می‌توانید از چیزی مانند درب قابلمه برای خاموش کردن آتش استفاده کنید. هرگز برای خاموش کردن آتش پارافین از آب استفاده نکنید. پارافین مایع تقریباً مانند روغن رفتار می کند و بنابراین باید مانند آتش روغن با آن رفتار شود.

۲. هرگز پارافین ذوب شده را بدون مراقبت رها نکنید . ممکن است به نظر برسد زمان زیادی طول می کشد تا پارافین از حالت جامد به مایع تبدیل شود. اما به محض اینکه مایع شود، دما به شدت افزایش می یابد. کنترل مداوم دمای پارافین خود را به عادت تبدیل کنید. اگر پارافین به نقطه اشتعال برسد، بخارهای تولید شده بسیار قابل اشتعال هستند. نقطه اشتعال موم معمولاً بالای ۱۸۰ درجه سانتیگراد است. هرگز اجازه ندهید که پارافین شما از ۱۵۰ درجه سانایگراد تجاوز کند.

۳. همیشه از یک ظرف دوبل استفاده کنید (توضیح داده شده در زیر). ظرف دوبل به توزیع گرما کمک می کند و از دماهای خطرناک جلوگیری می کند. هرگز موم را مستقیماً روی اجاق گاز خود ذوب نکنید.

۴. در صورت امکان از منبع حرارت الکتریکی استفاده کنید. اگر به طور تصادفی، موم شما به نقطه اشتعال برسد، احتمال کمتری وجود دارد که بخارات شعله پیدا کنند و در منبع حرارت الکتریکی مشتعل شوند. هر شعله باز، مانند شعله ای که روی اجاق گاز یافت می شود، بخارات پارافین را مشتعل می کند.

۵. همیشه از  دماسنج  برای نظارت بر دمای پارافین خود استفاده کنید. اگر دماسنج ندارید، قبل از شروع به ساختن شمع، آن را در لیست چیزهایی قرار دهید که باید تهیه کنید.

ظرف ذوب پارافین شمع سازی

ظرف دوبل با جوشاندن یک دیگ آب روی منبع حرارتی ایجاد می شود. دمای آب هرگز از ۱۰۰ درجه سانتیگراد تجاوز نمی کند. و سپس  دیگ ریختن  (حاوی موم) را در این آب جوش قرار می دهیم. در اصل، ظرف ریختن هرگز در تماس مستقیم با منبع حرارت نیست. آب جوش حرارت را به سرعت و به طور یکنواخت و بدون سوزاندن پارافین به دیگ ریخته و احتمال آتش سوزی را به حداقل می رساند. حتی با یک دیگ دوبل، آن را بدون مراقبت رها نکنید.

راه اندازی ظرف دوبل:

  1. یک قابلمه قدیمی را انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا  قابلمه ریختن پارافین خود  را در آن قرار دهید.
  2. ۵ سانتی متر آب به قابلمه قدیمی اضافه کنید.
  3. به جوش بیاورید.
  4. قابلمه ریختن خود را مستقیماً در آب جوش قرار دهید. ممکن است بخواهید یک کاتر شیرینی‌پز فلزی یا یک وسیله به شکل مشابه را در ته دیگ قدیمی خود قرار دهید تا قابلمه ریختن پارافین را بالا بیاورید.
  5. حرارت را کم کنید تا بجوشد. نیازی به جوش زدن سریع نیست. آب در حال جوشیدن و آب به سرعت در حال جوشیدن دقیقاً همان دما هستند،
  6. برای جایگزینی آب از دست رفته در اثر تبخیر، به طور دوره ای آب اضافه کنید. اجازه ندهید ظرف دوبل خشک شود. بخاطر اینکه می تواند به سرعت بیش از حد گرم شود.
  7. اجازه دهید موم ذوب شود و دما را کنترل کنید تا زمانی که به دمای مورد نیاز برای نوع خاصی از موم که با آن کار می کنید برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *