مشکلات شمع سازی

فرو ریختن شمع در وسط

فرو ریختن شمع در وسط یا sinking

فرو ریختن شمع در وسط برای چیست؟

شمع ها یکی بهترین گزینه های پیشنهادی برای افرادی است که به دنبال فضایی آرام برای استراحت هستند. با این حال، ساختن شمع به عنوان یک سرگرمی چندان آسان نیست و اگر اقدامات احتیاطی و مناسب را انجام ندهید، می تواند مشکل ساز باشد از این رو شما بایدهمه چیز را در مورد آنها با کوچکترین جزئیات، یاد بگیرید و بتوانید مشکلاتی را که در فرآیند شمع سازی با آنها مواجه می شوید حل کنید.

فرو ریختن پارافین شمع در وسط (sinking) عمدتاً در نتیجه ریختن پارافین در دمای بالاتر از حد توصیه شده اتفاق می افتد. پارافین لبه های بیرونی سریعتر از پارافین وسط سرد می شود و به فتیله نمی چسبد. این مشکل در ظروف بلندتر در مقایسه با ظروف کوتاه تر و پهن تر بیشتر رخ می دهد. ریختن پارافین در دمای پایین تر یا استفاده از “تکنیک گودگیری” یا ریختن پارافبن برای بار دوم می تواند این مشکل را حل کند.

تونلی شدن و فرو ریختن شمع

چه چیزی باعث فرو ریختن پارافین شمع در وسط می شود؟

فرآیند ساخت شمع کاملاً ساده است. ابتدا پارافین را ذوب کرده و در ظرفی که فیتیله در مرکز آن قرار دارد می ریزیم. سپس صبر کنید تا پارافین خنک شود  تا شمع شکل بگیرد.

با این حال، در سطح میکروسکوپی، همه چیز چندان ساده نیست. هنگامی که پارافین به صورت مذاب (مایع) است، ذرات آنتروپی بالایی دارند و منبسط می شوند.

سپس با سرد شدن و جامد شدن پارافین در شیشه، سرعت ذرات کاهش می یابد. پارافین ابتدا از کناره ها یا لبه ها شروع به خنک شدن می کند و به ظرف شمع می چسبد. در نتیجه موم در وسط فرو می‌رود.

اگرچه پارافین ممکن است به فتیله بچسبد، اما در بعضی اوقات به آن نمی چسبد و با کاهش دما بیشتر فرو می رود. بنابراین داشتن شرایط مناسب برای ساخت شمع بسیار حیاتی است.

مهمترین شرط دمای پارافین، اتاق و ظرف است. داشتن دمای مطلوب به شما این امکان را می دهد که در نهایت محصولی با کیفیت بالاتر داشته باشید.

دمای اتاق

در حین ساخت شمع باید اتاقی با تهویه مناسب داشته باشید. اتاق نباید خیلی خنک یا خیلی گرم باشد.

اگر دمای اتاق خیلی پایین باشد، باعث می شود لبه های بیرونی و پایین شمع شما خیلی سریعتر از مرکز سرد شود.

این باعث می شود که پارافین در لبه های بیرونی ظرف در حالی که در مرکز شمع فرو می رود جامد شود.

برای اینکه مراقب دمای اتاق باشید، پیشنهاد می کنیم یک دماسنج جیوه ای بخرید. این روند را آسان تر می کند و دما را تحت کنترل نگه می دارد.

دمای پارافین

اگر دمای موم مذاب خیلی گرم باشد، در مرکز سرد نمی شود. این می تواند باعث شود که شمع شما در هنگام سرد شدن موم دارای یک سوراخ شود.

دمای ظرف

داشتن دمای مناسب ظرف یک فاکتور مهم برای داشتن پوشش مناسب روی شمع است.

اگر ظروف شمع خود را در انباری یا مکانی خنک نگهداری کنید، دمای آنها کمتر از محیط اطراف خواهد بود. این کار باعث سفت شدن موم در لبه های بیرونی و پایین ظرف می شود. در نهایت باعث می شود شمع شما سطحی مقعر داشته باشد.

نوع پارافین

بسته به نوع شمعی که می خواهید بسازید، انواع مختلف واکس ها می توانند مزایا و معایب مختلفی داشته باشند.

بسته به نوع پارافینی که انتخاب می کنید، می تواند فرآیندهای شمع سازی متفاوتی داشته باشد. برخی از پارافین ها به دو بار ریختن نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر فقط به یک بار ریختن نیاز دارند تا شکل بگیرند.

اگر با فرورفتن پارافین در مرکز شمع‌های خود مشکل دارید، ممکن است بخواهید از پارافین تک‌ریزی استفاده کنید زیرا کار با آن بسیار آسان‌تر است.

برای سهولت در انتخاب واکس مناسب، جدولی تهیه کرده ایم که در آن نقاط ذوب و دمای ریختن رایج ترین انواع واکس شمع ذکر شده است. اگر قصد دارید در خانه شمع درست کنید، این میز مطمئناً به کارتان خواهد آمد.

نوع موم نقطه ذوب (سانتیگراد) دمای ریختن
پارافین نفتی ۴۶ – ۶۱ ℃ (۱۱۵ – ۱۴۲ ℉) ۱۷۰-۱۸۰ ℉ (۷۶ – ۸۲ ℃)
پارافین ژل ۸۲ ℃ (۱۸۰ ℉) ۱۸۵-۲۰۰ ℉ (۸۵ – ۹۳ ℃)
موم زنبور عسل ۶۲ – ۶۵ ℃ (۱۴۴ – ۱۴۹ ℉) ۱۴۰-۱۵۰ ℉ (۶۰ – ۶۵ ℃)
موم سویا ۴۵ – ۵۳ ℃ (۱۱۳ – ۱۲۷ ℉) ۱۲۰-۱۴۰ ℉ (۴۹ – ۶۰ ℃)
پاراسوی ۵۶ ℃ (۱۳۳ ℉) ۱۶۰-۱۸۰ ℉ (۷۱ – ۸۲ ℃)
موم مخلوط نارگیل ۵۱-۵۳ ℃ (۱۲۴ – ۱۲۷ ℉) ۱۱۰-۱۳۰ ℉ (۴۳ – ۵۴ ℃)
موم نخل ۸۲ ℃ (۱۸۰ ℉) ۱۸۵-۱۹۵+ ℉ (۸۵ – ۹۰ ℃)

تفاوت بین تونل زدن و فرو ریختن پارافین شمع چیست؟

تفاوت اصلی بین تونل زدن و غرق شدن در این است که اولی زمانی رخ می دهد که برای اولین بار شمع را می سوزانید. در حالی که فور ریختن زمانی اتفاق می‌افتد که در طول فرآیند شمع‌سازی، پارافین را درون ظرف می‌ریزید.

تونل زدن باعث می شود شمع از وسط بسوزد و پارافین های سخت اطراف لبه ها دست نخورده باقی بماند. این یک شکل تونل مانند ایجاد می کند که در طول زمان عمق آن افزایش می یابد و در نهایت باعث می شود شمع خاموش شود.

چگونه از فرو ریختن شمع ها در وسط جلوگیری کنیم؟

پیروی از مراحل ذکر شده در زیر به شما این امکان را می دهد که از فرورفتن و تونل زدن شمع های خود جلوگیری کنید.

اطمینان حاصل کنید که اتاق شما گرم است

اولین کاری که هر کسی می تواند برای بهبود کیفیت شمع های خود انجام دهد، آماده سازی محیطی است که در آن شمع ساخته می شود.

برای اینکه پارافین شمع به آرامی در ظرف سرد شود، باید آنها را در یک اتاق گرم درست کنید. اگر در یک منطقه سردسیر زندگی می کنید، باید بیشتر مراقب دمای اتاق باشید.

دمای اتاق گرمتر باعث می شود قسمت بیرونی شمع کندتر سفت و خنک شود. در نهایت با سرعتی نزدیک به ستون مرکزی شمع خنک می شود.

این کار احتمال فرو ریختن پارافین در وسط را کاهش می دهد زیرا اکنون پارافین به ظرف نمی چسبد. دمای مناسب اتاق برای ریختن موم شمع ۷۱-۷۷ درجه فارنهایت یا ۲۱ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است.

نکته دیگری که می خواهیم با شما در میان بگذاریم این است که چند ساعت زودتر گرم کردن اتاق را شروع کنید. به این ترتیب اتاق به طور یکنواخت گرم می شود که منجر به نتایج بسیار بهتر می شود.

ظروف شمع خود را گرم کنید

از آنجایی که یک شیشه شمع سردتر باعث می شود میزان فرورفتگی پارافین افزایش یابد، توصیه می کنیم در صورتی که در یک مکان سرد زندگی می کنید، شیشه ها و ظروف خود را گرم کنید.

در مقایسه با ظروف پلاستیکی، شیشه‌های شمع به احتمال زیاد سریع‌تر سرد می‌شوند و با ریختن موم ذوب شده، سوراخ‌هایی ایجاد می‌کنند. بنابراین، نه تنها باید اتاق خود را گرم کنید، بلکه باید ظروف و شیشه هایی را که استفاده می کنید نیز گرم کنید.

در زیر ما به ۳ روش آسان برای گرم کردن ظروف خود اشاره کرده ایم.

  1. از تفنگ حرارتی استفاده کنید 

ساده ترین راه برای گرم کردن ظرف خود استفاده از تفنگ حرارتی است . اگرچه می توانید از سشوار نیز استفاده کنید، اما نکار با یک تفنگ حرارتی راحتر است.

  1. گرم کردن در فر

همچنین می توانید از فر با توستر برای گرم کردن ظروف خود استفاده کنید. با این حال، این کار بیشتر از استفاده از تفنگ حرارتی طول می کشد.

تنها چیزی که باید از آن مطمئن شوید این است که شیشه پیرکس یا ظروف شیشه ای مقاوم در برابر حرارت بالا را در فر خود گرم نکنید. می توانید فر را روی کمترین درجه حرارت قرار دهید و ظرف ها را برای چند دقیقه گرم کنید.

  1. ظروف خود را در مکانی گرم نگهداری کنید

ساده ترین و رایج ترین راه برای گرم کردن شیشه ها این است که آنها را در یک فضای گرم برای یک شب نگه دارید. می توانید این کار را با قرار دادن ظروف خود در یک جعبه دربسته دور از سطوح سرد یا نزدیک منبع گرمایش انجام دهید تا آنها را گرم نگه دارید.

نوع مناسب پارافین را انتخاب کنید

برای تولید محصولی بی عیب و نقص باید نوع پارافین مناسب را انتخاب کنید.

هر پارافین دارای الگوی خنک شوندگی متفاوتی است. برخی از پارافین های شمع به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی اگر محیط اطراف آن خنک باشد، یکنواخت‌تر می‌شوند. این واکس ها به عنوان موم های نرم شناخته می شوند. برخی از نمونه های رایج موم سویا و موم زنبور عسل هستند.

موم سویا و موم زنبور عسل جایگزین های ارگانیک طبیعی برای موم پارافینی هستند که از روغن خاص تهیه می شود. این واکس ها در مقایسه با پارافین نفتی کیفیت بالاتری دارند و قیمت بالاتری دارند.

دمای ریختن را کاهش دهید

کاهش دمای پارافین یک راه بسیار موثر برای جلوگیری از فرو ریختن در وسط است. ریختن موم در دمای کمی پایین تر به پارافین وسط شیشه اجازه می دهد تا با همان سرعت موم در لبه های بیرونی شیشه خنک شود.

با این حال، به خاطر داشته باشید که نباید از پارافین خیلی خنک استفاده کنید، در غیر این صورت، شمع به درستی قالب نمی‌گیرد.

برای آگاهی از نقطه ذوب انواع واکس ها می توانید به جدول بالا مراجعه کنید. یا می توانید از دستورالعمل/دستورالعمل های ارائه شده توسط سازنده برای تعیین دمای مناسب برای ریختن استفاده کنید.

از تکنیک دو بار ریختن(گود گیری) استفاده کنید

تکنیک دو بار ریختن به شما امکان می دهد پارافین را در دو مرحله مختلف بریزید. از این تکنیک برای تولید شمع بهتر استفاده می شود.

فرآیند آسان است، شما شروع به ریختن موم در دمای ریختن ایده آل می کنید تا نیمی از شیشه پر شود. سپس قبل از اینکه پارافین را برای بار دوم بریزید، اجازه دهید موم خنک و سفت شود.

هنگام ریختن پارافین وقت صرف کنید

ما به شما توصیه می کنیم هنگام ریختن پارافین در شیشه وقت بگذارید و صبور باشید. داشتن خلق و خوی آرام به شما این امکان را می دهد که کنترل کاملی بر تنظیمات شمع سازی خود داشته باشید.

به یاد داشته باشید که اگر بی حوصله هستید، ممکن است مراحل مهمی را که می تواند بر خنک شدن پارافین تأثیر بگذارد نادیده بگیرید. شما باید مطمئن شوید که اتاق شما گرم است، ظروف شما سرد نیستند و پارافین بدون هیچ حباب هوای به دام افتاده در حال سفت شدن است.

سوالات متداول

Q1) آیا می توانید فرو ریختن های  شمع را تعمیر کنید؟

بله، چاله‌های شمع را می‌توان با استفاده از همان تکنیک‌هایی که برای جلوگیری از ظاهر شدن آن در وهله اول استفاده می‌شود، برطرف کرد. برای رفع یک فرو ریختن، از روش دوم بار ریختن، یک تفنگ حرارتی  استفاده کنید تا موم سطح را ذوب کنید تا دوباره گودال را پر کند.

Q2) چگونه یک فتیله شمع فرو رفته را رفع عیب می کنید؟

اگر فتیله شمع شما غرق است یا خیلی کوتاه است، این یک راه حل آسان است. می توانید از فندک یا چوب کبریت بلند برای گرم کردن پارافین بالای فتیله استفاده کنید و بخشی از پارافین را جمع آوری کنید با این کار دوباره به آن دسترسی خواهید داشت. همچنین می‌توانید هنگام روشن کردن شمع، آن را وارونه نگه دارید. اگر چه این توصیه نمی شود!

Q3) چگونه یک شمع تونل زده را نجات دهیم؟

برای نجات شمع تونل زنی، فویل آلومینیومی را دور لبه های شمع بپیچید. مطمئن شوید که مرکز آن باز است تا شعله طبق معمول بسوزد. فویل باید روی موم تونل شده برسد. سپس گرما در داخل محبوس می شود و کل پارافین بالا را به یک سطح یکنواخت ذوب می کند.

نتیجه گیری نهایی

آخرین چیزی که هر کسی می خواهد این است که شمع اش با فرو ریختن پارافین شمع در وسط خراب شود و باعث سوسو زدن یا خاموش شدن شعله های آتش شود. خوشبختانه، ما راه‌های زیادی را شناسایی کرده‌ایم که می‌توانید شمع فور ریخته یا تونل‌زنی را هم قبل و هم پس از تولید، رفع عیب نماید

اگر شمع های شما تمایل به ایجاد سوراخ در وسط دارند، به سادگی اقدامات احتیاطی و اقدامات ذکر شده در بالا را انجام دهید و دیگر نباید با این مشکل مواجه شوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *