آموزش شمع سازی

ساخت شمع با قالب پلاستیکی

قالب شمع ستاره ای ارتفاع ۱۲ سانت

شمع سازی یکی از زمینه های هنری دوست داشتنی است که به راحتی می توانید دست به کار آن شوید و ایده های خلاقانه ای را در آن پیاده کنید. برای ساخت شمع نیاز به پارافین، فتیله و یک قالب مناسب دارید. این قالب می تواند پلاستیکی باشد و از هر ظرف پلاستیکی دور ریختنی که در منزل دارید می توانید به عنوان این قالب استفاده کنید. مثلا یک توپ پلاستیکی کوچک می تواند قالب خوبی برای شمع شما باشد. به جز توپ از هر جعبه یا ظرف پلاستیکی مواد غذایی هم می توانید برای این کار استفاده کنید. این بستگی به سلیقه  شما دارد که از چه وسیله ای استفاده کنید. ممکن است از یک بطری کریستالی شفاف بخواهید استفاده  کنید که آن هم مورد استفاده و استقبال زیادی قرار گرفته است. فقط باید به این نکته دقت کنید که قالب پلاستیکی شما دهانه گشادی داشته باشد تا در انتهای کار بتوانید به راحتی شمع را از قالبش خارج کنید.

شمع سازی با قالب پلاستیکی یکی از راحتترین روش ها برای ساخت شمع میباشد. در شمع سازی بر حسب نیازتون میتونید از قالب های مختلفی استفاده کنید مثل قالب های فلزی ، قالب های سیلیکونی ، قالب های پلی کربنات و غیره.ولی اگر در شمع سازی تازه کار هستید ؛ بودجه کمی دارید یا نمیخواهید در اوایل کسب و کارتان هزینه زیادی برای خرید وسایل اولیه صرف کنید ، قالب های پلاستیکی شمع سازی برای شما بهترین گزینه است. این قالب ها قیمت مناسبی دارند و تنوع آن ها زیاد است.

شمع با قالب پلاستیکی

مواد لازم برای ساخت شمع با قالب پلاستیکی

  • پارافین
  • فیتیله موم خورده
  • قالب پلاستیکی
  • مقداری پنبه
  • چسب کاغذی
  • چوب بستنی یا قاشق برای هم زدن پارافین
  • رنگ مخصوص شمع سازی یا مداد شمعی
  • اسپری سیلیکون
  • ظرف فلزی برای ذوب کردن پارافین

مراحل ساخت شمع با استفاده از قالب پلاستیکی

مرحله اول : تهیه وسایل اولیه مورد نیاز برای ساخت شمع

برای ساختن شمع در مرحله اول باید وسایل اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنید ؛ برای این کار میتوانید حضوری یا آنلاین خرید خود را انجام دهید. وسایل شمع سازی را معمولا از خرازی ها یا جاهایی که وسایل اولیه هنری میفروشند میتوانید به صورت حضوری تهیه کنید یا با یک جست و جوی ساده در گوگل کلی سایت فروش لوازم شمع سازی را می بینید که میتوانید از قیمت مناسب ترین سایت وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید.

مرحله دوم : آماده کردن قالب

مهم ترین نکته در ساخت شمع با قالب پلاستیکی در آوردن شمع از قالب است. برای اینکه راحتتر بتوانید شمع خود را از قالب در بیاورید ، قبل از ریختن پارافین در قالب باید کل سطح قالب از اسپری سیلیکون استفاده کنید.

مرحله سوم : فیتیله گذاری

فیتیله مناسب با قطر شمع خود انتخاب کنید و از سوراخ ته قالب رد کنید و با چسب کاغذی با دقت بچسبانید تا پارافین ذوب شده به بیرون نشت نکند؛ و در قسمت بالایی و دقیقا وسط قالب با یک گیره نگه دارنده فیتیله یا چوب بستنی یا هرچیزی که دم دست دارید آنرا فیکس کنید ، به خاطر داشته باشید اگر فیتیله وسط قالب قرار نگیرد شمع شما نا متوازن خواهد سوخت.

مرحله چهارم : ذوب کردن پارافین

برای ذوب کردن پارافین از یک ظرف فلزی بلامصرف استفاده کنید، مقداری پارافین را در ظرف بریزید و به صورت شعله مستقیم یا بن ماری ذوب کنید. اگر می خواهید شمع رنگی داشته باشید، در این مرحله میتوانید رنگ مورد دلخواه خودتون را اضافه کنید، به یاد داشته باشید رنگ را بعد از ذوب پارافین بریزید چون رنگ زودتر میسوزد و کیفیتش را از دست میدهد، پارافین را به قدری هم بزنید تا تمام رنگ به صورت یک دست حل شود.

ذوب کرن پارافین به روش بن ماری: برای این کار ظرفی بزرگ تر از ظرف پارافین را تا نصفه آب بریزید و روی حرارت بگذارید و سپس ظرف پارافین را داخل ظرف آب بگذارید و منتظر شوید تا پارافین ذوب شود.

مرحله پنجم : ریختن پارافین در قالب

قالب را در یک سطح صاف قرارداره و پارافین را به آرامی درون قالب بریزید و با ضربه های آرام و متوالی حباب های آن را آزاد کنید ، بعد از ریختن پارافین فیتیله شل میشود پس مطمئن شوید که فیتیله را به خوبی فیکس کرده اید و درون پارافین غرق نخواهد شد. بعد از ریختن پارافین شمع را به هیچ عنوان تکان ندهید تا خنک شود؛ برای خنک شدن سریع تر آن را در یخچال قرار ندهید چون شمعتان ترک برمیدارد.

مرحله ششم: در آوردن شمع از قالب

بعد از اینکه شمع شما کاملا سرد شد ، چسب کاغذی که با آن فیتیله را فیکس کرده بودید به آرامی بکنید ، مواظب باشید که به فیتیله آسیب نرسد ، سپس میتوانید با ضربات آرام و متوالی بر روی قالب شمع خود را از قالب خارج کنید ، اگر ضربات محکمی بزنید شمع ترک برمیدارد و ممکن است قالب بشکند ، اگر شمع با این روش خارج نشد میتوانید آن را به مدت ۱۰ دقیقه در فریزر قرار دهید در این صورت پارافین کمی منقبض میشود و راحتت میتوانید شمع را از قالب در بیاورید. به خاطر داشته باشید که نباید شمع را به مدت طولانی داخل فریزر بگذارید.

قالب پلاستیکی

مرحله هفتم: پرداخت شمع

بعد از اینکه شمع را از قالب خارج کردید ، اضافه های فیتیله را بچینید و با کاتر یا چاقو قسمت های ناهموار شمع را جدا کنید.حال شمع شما آماده است و میتوانید با خلاقیت خودتان آن را تزئین کنید و از آن لذت ببرید ، به دوستانتان هدیه دهید و یا شمع های دست ساز خود را به فروش برسانید.

نکات مهم درباره قالب های پلاستیکی

  • اکثرا داخل قالب های پلاستیکی مقداری خط و خش وجود دارد پس هنگام خرید داخل قالب را نگاه کنید و قالبی که کمترین خط و خش را دارد انتخاب کنید تا شمع های صیغلی تری داشته باشید.
  • بعد از خرید قالب پلاستیکی ، با یک میخ داغ دقیقا وسط قالب را برای فیتیله گذاری سوراخ کنید. با احتیاط این کار را انجام دهید چون اگر سوراخ قالب خیلی بزرگ باشد پارافین داغ نشت میکند و کارتان کمی سخت میشود.
  • اگر از پارافین خیلی داغ برای این قالب ها استفاده کنید فرم خود را از دست میدهند.

اگر شمع سازی را به تازگی شروع کردید قالب های پلاستیکی به دلیل درسترس بودن و قیمت مناسب، برای شما مناسب است ولی اگر میخواهید شمع های متنوع تری درست کنید و بتوانید به فروش برسانید و کسب و کار خانگی خودتان را راه اندازی کنید،

سخن پایانی

هنگام شمع سازی حتما نکات ایمنی را رعایت کنید ، برای مثال به دلیل آتش زا بودن پارافین به هیچ عنوان آن را کنار شعله نگذارید. و هنگام ذوب کردن پارافین حواستان باشد که به دمای بخار نرسد چون هم کیفیت پارافین پایین می آید و هم بخارات آن برای ریه بسیار مضر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *