مشکلات شمع سازی

چرا وقتی باد نمی آید شمع ها سوسو می زنند؟

سوسو زدن شمع ها یا پرش شعله شمع

چرا وقتی باد نمی آید شمع ها سوسو می زنند؟ قبل از اینکه برق اختراع شود، دنیا به شمع و فانوس برای تامین نور و آسایش در تاریکی وابسته بود. حتی امروزه، بسیاری از ما به جای لامپ ها، درخشش ملایم شمع ها را برای تنظیم نور محیط ترجیح می دهیم.

شعله های شمع که می رقصند و سوسو می زنند، فقط نور طبیعی مناسبی را فراهم می کنند. با این حال، آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا شمع ها حتی وقتی باد وجود ندارد سوسو می زنند؟

Why Do Candles Flicker When There Is No Wind 1024x683 1

سوسو زدن می تواند ناشی از ناخالصی های موجود در پارافین شمع، در نتیجه تجمع بیش از حد کربن، یا به دلیل انتشار حباب های هوا باشد که در پارافین ذوب شده به دام افتاده اند. یکی دیگر از دلایل رایج به دلیل جریان پنهانی است که به اندازه کافی قوی نیست که شما احساس کنید.

گر از طرفداران شمع هستید آخرین چیزی که می خواهید این است که شمع شما به طور نامنظم سوسو بزند یا بسوزد. سوسو زدن مداوم می تواند تجربه نور شمع شما را خراب کند و اگر مراقب نباشید یک خطر آتش سوزی بالقوه است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چرایی سوسو زدن شمع ها در زمانی که باد وجود ندارد و راه هایی که می توان این سوختگی ناهموار را برطرف کرد، ادامه مطلب را بخوانید!

۸ دلیل برای سوسو زدن شمع ها وقتی باد نیست یا چرا وقتی باد نمی آید شمع ها سوسو می زنند؟

نگاه کردن به یک شمع سوسو می‌تواند مسحورکننده باشد. شعله رقص یک منبع نور منحصر به فرد است که در اطراف حرکت می کند، سایه ها و محفظه های نور ایجاد می کند که دائما در حال تغییر و حرکت هستند. به همین دلیل است که شمع‌ها همچنان بسیار محبوب هستند، زیرا روشنایی طبیعی که تولید می‌کند هنوز بسیار سخت است.

با این حال، گاهی اوقات یک شعله که دائماً سوسو می‌زند، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که مشکلی در شمع شما وجود دارد، به خصوص زمانی که باد وجود ندارد. سوسو زدن شعله شمع را نباید ساده انگاشت زیرا می تواند منجر به خطر آتش سوزی بالقوه شود.

در اینجا ۸ دلیل وجود دارد که چرا شمع شما ممکن است سوسو بزند، حتی زمانی که باد وجود ندارد.

  1. جریان هوای پنهان

حتی اگر شمع در داخل خانه و دور از پنجره ها و درها روشن باشد، به این معنی نیست که از محدوده جریانی خارج شده است. هوا در داخل خانه شما در مقایسه با خارج متفاوت است. ممکن است جریان‌ها یا کانال‌هایی از هوا در خانه شما جریان داشته باشد که نتوانید آن‌ها را حس کنید، اما شمعها احساس می‌کند.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا این جریان ها می توانند باعث سوختن نابرابر شمع شوند. خانه شما چقدر عایق بندی شده است؟ آیا از فن یا سیستم HVAC در داخل خانه استفاده می کنید؟ آیا پنجره های شما محکم بسته شده اند؟ آیا درهای شما نوار آبندی هوا دارند؟

همه این عوامل می توانند بر حرکت هوا در خانه شما تأثیر بگذارند و بر نحوه سوختن شمع شما تأثیر بگذارند.

  1. حرکات نزدیک شمع

راه رفتن یا نزدیک شدن به جایی که شمع روشن می شود می تواند به اندازه کافی جریان هوا ایجاد کند که باعث سوسو زدن شعله شمع شود.

به یاد داشته باشید که یک شمع فقط به کوچکترین اختلالات هوا نیاز دارد تا سوسو بزند. هر چیزی در اطراف آن که باعث حرکت هوا شود منجر به سوسو زدن مکرر شعله می شود.

روشن شدن پنکه سقفی در اتاق دیگر می تواند بر نحوه سوختن شمع شما تأثیر بگذارد. حیوانات خانگی که خیلی نزدیک به محل در حال سوختن شمع هستند نیز باعث سوسو زدن شعله های آتش می شوند.

به همین دلیل است که همیشه بهترین کار این است که یک شمع را دور از هر مکانی که در آن جابجایی مداوم یا ترافیک سنگین وجود دارد قرار دهید.

  1. نوع و اندازه فتیله

اندازه و حتی نوع فیتیله ای که در شمع استفاده می شود می تواند باعث سوسو زدن آن شود. به عنوان مثال، اگر شمع  دارای یک فتیله چوبی باشد، همانطور که به این شکل طراحی شده است، همیشه سوسو خواهد زد. یک شمع با یک فتیله چوبی مانند کوره ای سوزان است و به این ترتیب درست مانند شعله های آتش در کمپ ترقه و سوسو می زند.

اگر فتیله شمع از پنبه و الیاف دیگر ساخته شده باشد، شعله شمع نباید سوسو بزند. اگر به این کار ادامه می‌دهد، بررسی کنید تا ببینید فتیله چقدر از پارافین بیرون زده است.

فتیله های بزرگتر برای شمع های بزرگتر در نظر گرفته شده اند، بنابراین اگر یک شمع کوچک با یک فتیله بزرگ دارید، شعله به احتمال زیاد به طور یکنواخت نمی سوزد. آنها شعله بسیار بزرگتری ایجاد می کنند که منجر به افزایش کربن می شود. این می تواند باعث “قارچی شدن” یا فرو ریختن فتیله شود و در نتیجه شمع به طور نامنظم بسوزد.

فتیله هرگز نباید بیش از ۵ میلی متر بالاتر از لایه بالایی پارافین باشد. شعله شمع  همیشه نباید بیشتر از ۲.۵ سانتی متر باشد.

  1. ناخالصی ها یا رطوبت در پارافین

آیا می دانستید  این فتیله نیست که شعله شمع را تغذیه می کند، بلکه در واقع پارافین است؟ دقیقا! فیتیله صرفاً خلبان یا جرقه زن است در حالی که پارافین سوختی است که شعله برای سوزاندن به آن نیاز دارد.

گرمای شعله شمع باعث می شود که پارافین زیر آن ذوب شود و در نهایت به صورت بخار پارافین بسوزد. بنابراین، هر گونه ناخالصی در آن، یا حتی حباب های هوا یا رطوبت محبوس شده در پارافین، می تواند منبع سوخت شعله شمع را مختل کند. منجر به سوسو زدن مداوم و شعله نامنظم می شود.

حباب‌های هوای محبوس شده در داخل موم، وقتی آزاد می‌شوند، می‌توانند باعث شعله‌ور شدن ناگهانی شعله‌های آتش شوند که بسیار بالاتر از حد معمول است که می‌تواند یک نگرانی واقعی و خطر آتش‌سوزی بسیار جدی باشد.

  1. زباله، خاک و خاک

شمعی که در فضای باز قرار دارد احتمالاً کثیفی را به خود جذب می کند. این کثیفی می تواند روی لایه بالایی موم درست در اطراف فتیله جمع شود. هنگامی که یک شمع روشن می شود، شعله باعث می شود این کثیفی گرم شود و آتش بگیرد و باعث شعله ور شدن ناگهانی شعله شمع شما شود.

پس از سوختن، این کثیفی ها داغ به فرو رفتن عمیق‌تر در پارافین ادامه می‌دهد و باعث می‌شود شمع تونلی شود. این پدیده منجر به ذوب شدن نزدیک‌ترین ناحیه به فتیله می‌شود، در حالی که لایه‌های بیرونی پارافین جامد می‌مانند. این کار باعث خالی شدن شمع می شود و آن را برای استفاده نامناسب می کند.

  1. نگهداری نامناسب

اگر یک شمع درب دار دارید، هرگز فراموش نکنید که پس از اتمام استفاده از شمع، درب آن را ببندید. قرار دادن شمع بدون درب، عاملی است برای جمع شدن گرد و غبار، کثیفی، حتی رطوبت روی پارافین که باعث سوختن نامنظم شمع می شود.

همچنین، ناگفته نماند که هرگز شمع های خود را فریز قرار ندهید! شمع هایی که در فریزر یا در یک مکان بسیار سرد نگهداری می شوند، نه تنها هنگام روشن شدن می توانند سوسو بزنند، بلکه اگر در یک ظرف شیشه ای قرار گیرند، می توانند باعث انفجار شمع نیز شوند!

همیشه شمع های خود را در مکانی خشک، تاریک و نسبتا خنک، ترجیحا در کیسه های زیپ دار، تا زمانی که نیاز دارید، نگهداری کنید. هرگز شمع را در محیط مرطوب و گرم  نگهداری نکنید.

  1. خود شعله شمع

سوسو زدن ممکن است در نتیجه خود شعله ایجاد شود. بله، ممکن است گیج کننده به نظر برسد، اما در برخی موارد، بسته به نوع ظرفی که پارافین در آن قرار می گیرد، گرمای تولید شده توسط شعله سوزان می تواند باعث جریان یا حرکت هوای اطراف آن شود و باعث سوسو زدن شعله شمع شود.

گرما جریان هوا تولید می کند و این جریانات هوا هستند که احتمالاً باعث سوسو زدن شعله شما می شوند.

شمع‌هایی که در محیط‌های مرطوب، مرطوب یا سرد روشن می‌شوند، احتمالاً نه به دلیل وجود جریان هوا، بلکه به دلیل تماس هوای گرم ناشی از تماس شعله شمع با هوا یا رطوبت اطراف، سوسو می‌زنند.

  1.  خطاها و عیوب ساخت

گاهی اوقات شمع  نه به دلایلی که در بالا ذکر شد، بلکه به دلیل یک خطای تولید در طول فرآیند ساخت شمع سوسو می‌زند. ممکن است فکر کنید که این کمی سردرگم کننده است، اما تعجب خواهید کرد که چگونه اغلب شمع های معیوب به دست مشتریان می رسند.

ریختن پارافین شمع در دمای نامناسب، استفاده از مواد با کیفیت نامناسب، نوع نامناسب فتیله، یا مقدار یا نوع نامناسب روغن‌های معطر، همگی می‌توانند منجر به سوسو زدن شمع و سوختن ناهموار شوند.

شمع‌سازی هنری است که وقتی همه چیز درست پیش می‌رود بسیار ارزشمند است، اما زمانی که به نظر می‌رسد همه چیز مطابق میل شما پیش نمی‌رود، به همان اندازه ناامیدکننده است.

این برای تولید کنندگان نیز صادق است. یک خطای کوچک می‌تواند باعث شود که کل  شمع‌ها در هنگام روشن شدن بد رفتار کنند.

چگونه می توان سوسو زدن شمع را هنگامی که باد نمی آید برطرف کرد؟

در اینجا چند مرحله ساده وجود دارد که چگونه می توانید از سوسو زدن شمع خود جلوگیری کنید.

  1. محل شمع را تغییر دهید. آن را به نقطه ای ترجیحاً در گوشه اتاق منتقل کنید که مطمئن باشید باد یا حرکت هوا وجود ندارد. اگر همچنان به سوسو زدن ادامه دهد، ممکن است مشکل عمیق تری داشته باشید.
  2. اطمینان حاصل کنید که شمع در اتاقی که در آن پنکه روشن است یا نزدیک اتاقی با پنجره های باز یا دریچه های هوا روشن نیست.
  3. برای اصلاح فتیله شمع به اندازه مناسب از یک فتیله شمع استفاده کنید . فتیله‌های طولانی‌تر می‌توانند سطوح بالایی از تجمع کربن ایجاد کنند که باعث قارچ‌شدن فتیله و سوسو زدن شعله‌ها می‌شود. کوتاه کردن آنها تا حدود ۵ میلی متر از پارافین بالایی می تواند شعله یکنواخت را بدون هیچ گونه سوسو زدن یا تجمع کربن تضمین کند.
  4. همیشه قبل از روشن کردن شمع خود را با یک پارچه نرم پاک کنید. همچنین، مطمئن شوید که هیچ گونه کثیفی در بالای پارافین وجود ندارد. یک پاک کردن سریع و یک بازرسی می تواند برای اطمینان از اینکه هیچ ناخالصی روی پارافین یا فتیله باقی نمانده است که می تواند در نحوه سوختن شمع شما اختلال ایجاد کند کافی باشد.
  5. هرگز یک شمع روشن را بدون مراقبت رها نکنید! خواه سوسو می زند یا نه، اگر شمعی روشن دارید، مطمئن شوید که همیشه یک نفر در اطراف آن باشد.

سوالات متداول

س) آیا شمع سوسو می‌تواند خطرناک باشد؟

شمعی که سوسو می زند خطرناک تلقی نمی شود.  سوسو زدن شمع نشانه آن است که شمع شما آنطور که باید نمی سوزد. به این ترتیب، اولین کاری که باید انجام دهید این است که شعله را خاموش کنید.

در مرحله بعد، با استفاده از دستورالعمل های بالا، علت سوسو زدن شعله را پیدا کنید. وقتی علت را پیدا کردید، رفع آن نباید مشکلی ایجاد کند.

س) آیا سوسو زدن شمع ها طبیعی است؟

خیر، سوسو زدن شعله شمع طبیعی نیست. وقتی شمع در محیطی روشن می شود که باد یا باد ندارد هرگز نباید سوسو بزند. سوسو زدن شعله فقط در نتیجه اختلال در فرآیند احتراق رخ می دهد. هر چیزی که بر توانایی شعله در بدست آوردن سوخت یا اکسیژن مورد نیاز آن تأثیر بگذارد باعث سوسو زدن آن می شود.

س) آیا شمع سوزان دوده تولید می کند؟

شمعی که آنطور که باید نمی سوزد، احتمالاً دوده و دود سیاه تولید می کند. از آنجایی که بیشتر انواع موم شمع هیدروکربنی هستند، اگر تا حدی سوخته شوند، دوده سیاه و دود تولید می‌کنند که نه تنها دیوارها و مبلمان شما را لکه دار می‌کند، بلکه برای سلامتی شما نیز به خطر می‌افتد.

دوده و دود ناشی از شمع نشانه ای از این است که قطعاً چیزی اشتباه است. شمع را فوراً خاموش کنید و قبل از روشن کردن مجدد آن، مطمئن شوید که علت سوختگی نامنظم را برطرف کرده اید.

نتیجه گیری

بهترین بخش در مورد شمع ها نوری است که ارائه می دهد. درخشش ملایم یک شمع سوزان، مقدار مناسبی از نور را می‌تاباند تا شما را در حالت آرامش و بی‌حالی قرار دهد. نور شمع نیز عاشقانه است و می تواند هر مناسبتی را بسیار خاص تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *