آموزش شمع سازی

آموزش لوازم شمع سازی گام به گام

لوازم شمع سازی

پارافین ژله ای

لوازم مورد نیاز شمع سازی :

۱– پارافین     ۱۲- رنگ پودری مخصوص پارچه

۲- اسید استئارین       ۱۳- قلاب یا میله بلند

۳- فتیله        ۱۴- براکس

۴- قالب       ۱۵- عطر شمع

۵- رنگ مخصوص شمع سازی         ۱۶- طلق مخصوص نگه دارنده فتیله  

۶- ظرف مخصوص ذوب کردن پارافین         ۱۷- سیر خردکن

۷- تیغ موکت بری یا چاقو      ۱۸- قلم مو

۸- ورق موم  ۱۹- پودر صدفی( طلایی یا نقره ای )

۹- چسب کاغذی        ۲۰- چشم متحرک

۱۰- افشانه سیلیکون   ۲۱- روبان

۱۱- گلیسیرین          ۲۲- وسایل تزیینی

لوازم شمع سازی

اصول کلی شمع سازی

۱- پارافین

ماده اصلی شمع سازی پارافین است که ماده ای است سفید و نیمه شفاف که از روغن های سنگین نفت به دست می آید و در شکل های قالبی ، پولکی، پودری، کریستال، گل، مایع، ژله ای و… در بازار موجود می باشد.

۲- اسید استئارین

ماده ای است بی رنگ، بی بو و بی طعم که در اکثر چربی ها موجود است. کریستال های آن به شکل ورقه ورقه اند که در الکل و اتر داغ حل می شود و برای ساختن شمع و صابون به کار می رود. استئارین باعث استقامت شمع شده و موجب می شود که شمع دیرتر آب شود. در ضمن باعث می شود که شمع پس از خشک شدن کمی کوچکتر شده به راحتی از قالب خارج شود. ضمناً حلّال خوبی برای رنگ به شمار می رود وباعث شفاف شدن آن می شود. اگر مقدار استئارین بیشتر از حد معمول باشد، شمع ، حالت صابونی به خود می گیرد.

۳- رنگ

از رنگ مخصوص شمع سازی استفاده می شود که در رنگ های گوناگون وجود دارد . همیشه از رنگ به مقدار کم استفاده کنید. زیرا اگر رنگ زیاد به کار ببرید شمع شما خوب نمی سوزد.

۴- قالب

قالب ها انواع و اقسام گوناگونی دارند و جنس آنها اغلب فلزی، پلاستیکی و شیشه ای است. بهترین نوع قالب برای شمع سازی قالب های شیشه ای هستند. شمع هایی که توسط قالب های شیشه ای ساخته می شوند صاف، صیقلی و شفاف هستند به شرطی که با احتیاط با این قالب ها کار کنید. در ضمن، شما می توانید از ظروف و لوازمی که در منزل موجود است، مانند انوع لیوان ها، شکلات خوری ها و… به جای قالب استفاده کنید.

۵- فتیله

جنس فتیله معمولاً کتان است که در اندازه ها و ضخامت های گوناگون وجود دارد. اندازه فتیله بستگی به قطر شمع دارد و با نازک و یا کلفت شدن ضخامت شمع، اندازه فتیله نیز تغییر می کند. طریقه آماده کردن فتیله، به این ترتیب است که فتیله را ۵ دقیقه در پارافین ذوب شده قرار داده، سپس فتیله را از ظرف خارج کرده و به صورت صاف روی یک کاغذ روغنی یا یک ظرف مسطح بگذارید تا خشک شود.

۶- ظرف مخصوص ذوب کردن شمع

برای ذوب کردن پارافین می توانید از ۲ قابلمه که یکی کوچک تر از دیگری باشد استفاده کنید؛ به این ترتیب که در قابلمه بزرگتر مقداری آب بریزید ، سپس قابلمه کوچکتر را داخل آن بگذارید بعد پارافین را داخل آن بریزید و قابلمه بزرگتر را روی حرارت قرار دهید. سپس صبر کنید تا پارافین ذوب شود.

ذوب کردن پارافین شمع

۷- تیغ موکت بری یا چاقو

برای جدا کردن زایده های شمع و نیز برای برش دادن شمع هایی که بدون قالب تهیه می شوند، مثل شمع ماکارونی، شمع کوبیسم و غیره از تیغ موکت بری یا چاقو استفاده کنید.

۸- افشانه سیلیکون

از وسایل مورد نیاز شمع سازی است که باعث می شود شمع به راحتی از قالب جدا شود . در صورت دسترسی نداشتن به اسپری سیلیکون می توانید از مقداری روغن مایع استفاده کنید.

۹- چسب کاغذی

از چسب کاغذی برای ثابت نگه داشتن فتیله در ته قالب و پوشاندن درزهای احتمالی قالب استفاده می شود تا پارافین ذوب شده از منافذ قالب بیرون نریزید.

۱۰- قلاب یا میله بلند

از قلاب یا میله برای نگه داشتن سر فتیله بر روی قالب استفاده می شود؛ به این صورت که سر فتیله را به قلاب گره زده و روی قالب می گذاریم.

۱۱- رنگ های شب نما یا فلورسنت

این رنگ ها به صورت پودر در بازار موجود بوده و در شمع های پودری، پولکی و بعضی از انواع کوبیسم مورد استفاده است.

۱۲- براکس

برای نسوز کردن فتیله به کار می رود. به این ترتیب که ۱ استکان آب جوش را با ۱ قاشق چای خوری براکس و ۱ قاشق چای خوری نمک مخلوط کرده و می گذاریم ۵ دقیقه بجوشد. سپس فتیله را صاف روی یک سطح صاف قرار می دهیم تا خشک شود.

طریق دیگر، استفاده از موم عسل است؛ به این ترتیب که موم را روی بخار ذوب کرده، فتیله را ۵ دقیقه در آن قرار می دهیم و سپس به طریق بالا آن را خشک می کنیم.

۱۳- عطر شمع

برای خوشبو بودن شمع در هنگام سوختن به کار می رود. عطر شمع را هنگامی که می خواهید پارافین ذوب شده را در قالب بریزید به آن اضافه کنید. عطر شمع در انواع گوناگون وجود دارد، مثل عطرهای مایع، عطرهای طبیعی و موم های جامد معطر که به صورت آماده در بازار به فروش می رسد.

ترکیب و ساخت رنگ ها

رنگ های اصلی: آبی- قرمز- زرد

ترکیب رنگها

۱- نارنجی + زرد = خردلی   ۹- سفید+ آبی تیره= آبی روشن

۲- آبی + قرمز= بنفش        ۱۰- سیاه+ قرمز= قرمز تیره

۳- سیاه+ نارنجی = قهوه ای        ۱۱- سفید+ زرد تیره= زرد روشن

۴- زرد+ قرمز= نارنجی       ۱۲- سیاه + آبی = آبی تیره

۵- سیاه+ سفید= خاکستری         ۱۳- قرمز+ صورتی سیر= زرشکی

۶- آبی+ زرد= سبز   ۱۴- قرمز+ بنفش= بنفش مایل به صورتی

۷- سیاه+ زرد= قهوه ای مایل به سبز         ۱۵- زرد+ سفید= لیمویی

۸- سفید+ قرمز= صورتی

 

رنگ های  روشن     

رنگ اصلی + سفید   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *